2011. július 11.

Mogyorós-whiskys praliné



Ennek a bonbonnak az alapját a Dolce Vita által készített hamis Baci adja: ezt az egyszerű bonbont többször elkészítettem még blogger-pályafutásom előtt. A bonbon alapreceptje egy Sale e Pepe-számból származik, mindenféle forma nélkül, egyszerűen elkészíthető, a krém tetejére ültetett mogyorószem mégis látványossá teszi, a csoki-mogyoró ízkombinációval pedig nem sokszor lehet hibázni! Dolce nemrég egy torta kapcsán belinkelte a hamis Baci-bonbonok receptjét, így jutott eszembe, hogy újra el kellene készíteni.



Na persze menet közben nem bírtam magammal, és változtattam egy picit az eredeti recepten: a mogyorós-csokis krémet némi whiskyvel turbóztam fel - ettől sokkal karakteresebb lett a krém. Alapnak pedig készítettem egy kis mézes mogyorómarcipánt. Az eredménnyel teljesen meg voltam elégedve, és a kóstolóimtól sem érkezett panasz!
Gesztenyének pedig köszönöm a szép kapszlikat!



Hozzávalók kb. 20-25 darabhoz:
Mogyorómarcipán:
- 15 dkg törökmogyoró
- kb. 2 tk. méz
Mogyorós-whiskys étcsokiganache:
- 10 dkg étcsokoládé
- 10 dkg darált mogyoró
- kb. 2 ek. whisky
- 1 dl habtejszín
- kb. 5 dkg egész törökmogyoró
Csokiburok:
- 15 dkg étcsokoládé



A bonbonhoz szükséges törökmogyorót sütőben picit megpirítom (160 fokon 7-8 perc), majd a barna héjat ledörzsölöm a mogyorókról - már amennyire hagyják magukat.
Folytatom a mogyorómarcipánnal. A marcipánhoz szükséges törökmogyorót aprítógépben kitartóan aprítom 6-7 percig, majd hozzáadagolom a mézet, így járatom tovább egy kicsit az aprítógépet. Ezután átöntöm egy tálba a masszát, és elkezdem gyúrni. Ha úgy érzem, hogy még nem áll össze, pici mézet adagolok még hozzá, amíg össze nem áll. A masszából mogyorónál kicsit nagyobb gombócokat csippentek, gömbölyítem, kilapítom, és az így kapott körlapokat sütőpapírra sorakoztatom - ezek lesznek a bonbonok alapjai. A marcipánköröket a hűtőbe teszem.


Mogyorómarcipán

Jön az étcsokiganache. A tejszínt forrpontig melegítem, majd beledobom a darabokra tört étcsokit, és addig keverem, míg egynemű masszát nem kapok. Ehhez hozzákeverem a darált mogyorót és a whiskyt. A csokiganache-t néhány órára hűtőbe teszem, míg formázható nem lesz. Ekkor kézzel diónyi darabokat csípek a krémből, gyors mozdulatokkal gömbölyítem, majd a mogyorómarcipán-alapra ültetem a gömböket. Végül a tetejükre egy-egy egész szem törökmogyorót ültetek: nem kell teljesen belenyomni a mogyorót a krémbe, csak annyira, hogy megálljon. A csupasz bonbonokat újabb egy-két órára hűtőbe teszem.





A csokiburokhoz az étcsokit megolvasztom és temperálom, majd egyenként megmártom benne a bonbonokat. A felesleges csoki lehúzása után sütőpapírra teszem a becsokizott bonbonokat, míg a csokiburok megdermed. (Megjegyzés: Ennyi bonbonnál akkor érhetnénk el tökéletes eredményt, ha a temperált csokit az ideális hőmérsékleten tudnánk tartani egy melegentartó készülék segítségével. Enélkül a temperált csokink hőfoka - akármilyen gyorsan is dolgozunk - néhány bonbon után túlságosan lecsökken. Ekkor persze kezdhetjük újra a temperálást... Ha valaki nem érez elég lelkierőt ehhez a macerához - abszolúte megértem! - nyugodtan bevonhatja a bonbonokat temperálás nélkül is, a kész példányokat tegyük hűtőbe!)

Frissen csokizva

13 megjegyzés :

Mary írta...

Azta de szépek lettek! :) Minden jöhet ami mogyorós...

Zsuzsa írta...

Ez merénylet! :DDD Ebben a hőségben nincs erőm bonbonozni, inkább készen szeretném! Tudom, tudom, lehetetlen, de hadd ábrándozzak kicsit nagy olvadásom közepette! :) Nagyon passzol a kapszlihoz ez az ízkombináció! :))
Végre behűtöttem a fagyigépem! :)

Zsuzsa írta...

Jaaa, az a félbevágott különösen izgató! :DDD

Praliné Zsuzsi írta...

Mary, köszönöm szépen! Én is nagy mogyoró- és diórajongó vagyok!

Zsuzsa, sajnos már rég elfogyott a bonbon, pedig ennek az adagnak a dupláját csináltam meg :) A kapszlik szerintem is nagyon jól illenek hozzá, olyan elegánsak így! A hétvégén én is fagyit csináltam, majd jön a blogon is!

Anditanti írta...

Azt hiszem, ez ízlene!!(Persze melyik nem:D) Gyönyörű a bonbon és a képek is igen jól sikerültek.

Bianka írta...

Így ahogy van remek

Gesztenye receptjei írta...

Szuper bonbon lett, a kapszlik pedig valóban jól illenek hozzá, örülök, hogy tetszik:-))

Vianne írta...

Nekem is jòl jönne:) nagyon guszta lett, ès èn is hanyagolom a bonbonozast ebben a hősègben.

Praliné Zsuzsi írta...

Anditanti, én biztos vagyok benne, hogy ízlene neked! És örülök, hogy tetszenek a képeim egy ilyen szigorú kritikusnak :)

Bianka, köszi szépen!

Gesztenye, köszönöm neked is, a kapszlik pedig nagyon szuperek szerintem is ehhez!

Vianne, köszönöm! Hát, ez nem most készült, még pár hete egy hűvösebb hétvégén :)

Viki írta...

Én továbbra is csak csodállak, de ebben a hőségben még rá sem mernék gondolni, hogy megcsináljam. Én is olvadok, képzeld el a csokikat, Szerintem mindegyikünket temperálni kellene :)
Nagyon szépek a kapszlik (-is)!

Praliné Zsuzsi írta...

Viki, hát igen, ebben a melegben el is hiszem! De később még jól jöhet a recept :)

Dolce Vita írta...

Bacit minden mennyiségben!!! : ))

Praliné Zsuzsi írta...

Dolce, mélyen egyetértek :D